Vroeger kwamen bakker en melkboer hun waren aan huis brengen. In sommige gebieden in Nederland gebeurt dit nog steeds, en met de opkomst van Internet komen ook de bezorgdiensten voor uw dagelijkse boodschappen steeds meer van de grond. Waar voorheen de SRV wagen toeterend de straat in reed wordt nu in toenemende mate de bestelling op maat thuis bezorgd.
Massale inzameling van gegevens
Google, grote winkelketens, Facebook, oliemaatschappijen, allemaal willen ze van alles van u weten om de ideale advertentie profielen voor- en van u te kunnen maken.
In de hoop dat u meer gaat spenderen aan hun producten of diensten, of dat, in het geval van bijvoorbeeld Google en Facebook, de advertentie inkomsten nog verder stijgen.
Het is een ontwikkeling op het internet, onderdeel van de internetrevolutie: gratis en privacy zitten elkaar steeds meer in de weg.
Verschillen de Melkboer en Bakker van Multinationals?
Is het verschil met vroeger nou zo groot? Vroeger wisten melkboer en bakker ook uitstekend wie welk brood en melkproducten wilden hebben. De bakker knoopte het juiste brood gewoon aan de voordeur als moeder de vrouw even niet thuis was.
Dit was een vanzelfsprekendheid, het toppunt van klantvriendelijk gedrag. En de bakker en melkboer waren natuurlijk wandelende roddelbladen, als ze er al zelf niet het spreekwoordelijke middelpunt van waren. Ja vroeger…..
Waar zijn we dan zo bang voor? Dat de gegevens misbruikt worden voor andere doeleinden? Dat privacy gevoelige gegevens massaal op straat komen te liggen? Dat deze gegevens een eigen leven gaan leiden?
Wat is het verschil tussen de kennis van de kleinschalige zelfstandige en de grootschalige opslag gebaseerd op uw (internet) gegevens? Is er wel zo’n groot verschil met die melkboer van vroeger? Die wist toch ook dat wanneer er bezoek was, er extra chocomel moest worden geleverd?
Reageren mag natuurlijk ook!