U bent hier: Home // Ondernemen en Verkoop, Verkoop Special // Succesvol verkopen: De klant tegenspreken

Succesvol verkopen: De klant tegenspreken

Je bent in gesprek met de klant en je bent het niet met hem eens. Sterker nog, je wilt gewoon je gelijk hebben omdat je het hebt of de handtekening moet worden gezet. Maar hoe krijg je gelijk? Hoe haal je dat op zonder in discussie (bol van ‘ja maar-en’ en ‘waarom’) te vervallen? En daarmee de sfeer te verpesten omdat je de strijd bent aangegaan? De klant tegenspreken is echter heel eenvoudig: praat in de tweede of derde persoon: “wat je veel ziet is dat de keuze valt op”. 

70 spreekwoorden in één schilderij door Pieter Bruegel

Reeds in de 16e eeuw schilderde Pieter Breugel dit prachtige meesterwerk en verstopte er 70 spreekwoorden in. Uit zijn grootmoeders’ tijd?

Tegenspreken: zacht neerleggen

Op deze manier de klant tegenspreken noemen we ook wel “zacht neerleggen”. Het is niet de verkoper die iets zegt, maar een ander. En die ander hoeft helemaal niet benoemd te worden.

Het komt er dus op neer dat jij niet diegene bent die tegenspreekt. En dus heb jij ‘het’ ook niet gedaan en kun je altijd weer makkelijk terugtrekken als blijkt dat je onverhoopt tóch geen gelijk hebt.

Opgepast!

Pas wel op met deze methode. Pas dit alleen toe als je oprecht zeker bent van je gelijk en dat het (ook) beter is voor de klant. Bij misbruik is het al gauw manipulatief communiceren en een (zakelijke) klant prikt hier snel doorheen. Dan ben je het vertrouwen kwijt.

Een aantal voorbeelden zijn:

‘Wat je veel ziet is dat’ , ‘wat je veel hoort’ en ‘over het algemeen wordt veel gekozen voor’.

Bij de aarzelende klant: “Wat je nog wel eens ziet is dat men uiteindelijk de beslissing neemt, dan ben je er vanaf”. Een open deur die heel veel handtekeningen heeft opgeleverd!

En de mooisten zijn…

De mooiste derde persoon is het gebruik van spreekwoorden en gezegden. Je kan op die manier ook prachtige grappen maken en pluimen en complimenten uitdelen. Probeer het maar eens, je weet niet wat er gebeurt. En zodra je een beetje thuis bent in de spreekwoorden zul je er vrij snel achter komen -en handig in worden- dat het verdraaien van spreekwoorden ook heel erg goed werkt. Want wie durf grootmoeders’ wijsheid tegen te spreken?

Copyright © 2012-2024 De Vier Pennen.
Contact De Vier Pennen.